tiistai 2. syyskuuta 2014

#KutsuMua




Kukaan ei ansaitse tulla kiusatuksi, pilkatuksi tai haukutuksi. Kukaan ei ansaitse tulla poisjätetyksi porukasta eikä kukaan ansaitse ottaa vastaan fyysisiä tai henkisiä iskuja. Mieti ennenkuin sanot ja teet, sillä jopa vain vitsiksi tarkoitettu heitto saattaa vaikuttaa kohdehenkilöön niin syvästi, että hänellä saattaa mennä jopa koko loppuelämä haavojen paranemiseen.

Suomen Lukiolaisten Liitto käynnisti erittäin tärkeän kiusaamista vastaan Kutsumua-kampanjan, jonka hashtagillä löytyy jo melkein 17 000 kuvaa Instagramista. Jos et ole sattunut kuulemaan kampanjasta vielä, voit käydä siitä lukaisemassa tästä.


 Kiusaaminen on koskettanut minuakin henkilökohtaisesti, minkä vuoksi haluan ottaa osaa kampanjaan, sillä en toivo samaa kellekään. 

Jo ennen koulunalkua jouduin kohteeksi taustani, tumman ihoni sekä hörökorvieni vuoksi. Äitini kertoi minulle, miten päiväkodissa minua haukuttiin neekeriksi ja korviani pilkattiin Dumbon korviksi. Asia korjattiin kirurgisesti ennen peruskoulun alkua kiusaamisen ehkäisemiseksi, mutta sitten tuli muunlaiset kuviot. Olen aina ollut hyvä koulussa, luokan priimus, minulla oli luokan parhaat arvosanat. Siitä ivattiin pitkälle ysiluokaan saakka. "Vitun nörtti. Hikke. Oot tylsä, kun jaksat panostaa noin paljon." Yksinkertaisesti vain sen vuoksi, että olin ahkera ja hoidin velvollisuuteni kunnialla ja koska nautin uuden oppimisesta. Asiaa pahensi, kun neljännellä vai viidennellä luokalla sain silmälasit huonon näön vuoksi. 
Koko peruskoulun ajan sain kuulla poikien vääntelevän nimestäni vaikka mitä versioita ja olinkin milloin super Sayan Dragon Ballsista tai Cayenne pippuri. Eipä mulla koskaan ole oikeastaan ollut kaveripoikia. Etnisistä taustoistakin oli aina jtn sanottavaa. Olin mä sitten kinkki tai intialainen tai vitun mamu. Myös ei niin vahva suomenkieleni aiheutti epävarmuuksia ja olin loppujen lopuksi vetäytynyt nuori, joka vältti huomion keskipisteeksi joutumista. Pahimmillaan vihasin itseäni, toivoin, että olisin syntynyt toiseen perheeseen, kumpa olisin saanut toisen nimen, kumpa asiat olisivat olleet toisin.

 Kumpa vain olisin ollut hyväksytty sellaisena kuin olin.

Tästä on jo aikaa ja olen parantanut haavani. Olen ylpeä itsestäni ja siitä kuka olen. En anna muiden talloa itseäni. Minulla on kaunis nimi, muut ovat vain osaamattomia sitä oikein lausumaan. Olin fiksu koulussa ja nyt voin opiskella melkeinpä ihan mitä vain haluan. Välillä hassu suomenkieleni vain tekee minusta minut. Arvostan nykyään suuresti etnisiä taustojani, sillä olen erilainen ja erityinen. 
Olen täydellinen juuri sellaisenaan. 

Ja niin olet sinäkin.

Jokainen ansaitsee tulla hyväksytyksi juuri sellaisenaan. Mistään ulkoisesta tai sisäisestä ominaisuudesta huolimatta. Kiusaamisella osoitat vain omaa epävarmuuttasi. On niin paljon helpompi olla positiivinen ja kannustava, sillä siitä tulee itsellekin vain hyvä mieli. Haluaisin tässä samalla myös pyytää anteeksi kaikilta niiltä, joita on itsekin ehkä tullut satutettua tai jotka muuten kokeneet olonsa huonoksi takiani.
 Olen pahoillani.

If you have nothing good to say, don't.

 Lopetetaan yhdessä kiusaaminen.

#KutsuMua

xx C


3 kommenttia :

  1. oot niin ihana ja kaunis ihminen sekä sisältä että ulkoa.

    VastaaPoista
  2. Samaa mieltä aiemman kommentoijan kanssa :)

    VastaaPoista

Jätä alle kommenttisi, niin vastaan mahdollisimman pian, kiitos ! :)

Please leave your comment below and I will answer asap, thanks ! :*