tiistai 19. huhtikuuta 2016

Porrastreeniä Jätemäellä !




Hellou !

Miten olis tähän väliin vähän "kevyempää" postausta ja katsausta mun reenipuolelle ? :)

Kävin tänään tekemässä Malminkartanon Jätemäen portaissa porrastreeniä ja ajattelin, että olisi ihan kiva jakaa se myös täällä blogin puolella ! Mun on pakko sanoa alkuun, että mun (aerobinen) kunto on aika huono ja esim. hengästyn helposti. En oo harjottanut aerobista liikkumista nyt lähes millään tavalla sitten viime kesän eikä se ole oikein koskaan kuulunutkaan mun lemppareihin. Oon nyt kuitenkin ottanut tavoitteiksi just aerobisen kunnon kohottamisen ja kun ilmatkin ovat lämmenneet, treenejä on kiva viedä ulos. Haluun voittaa itseni ja kokeilla, mihin oikeasti pystyn, koska tahtoa ja motia on ! Kuntosalitreenajallekin aerobiset harjotukset ovat sikäli mikäli kyllä tärkeitä, sillä ne parantaa lihasten hapenottokykyä ja verenkiertoa ylipäätään. 


Me käytiin itse asiassa ton miehen kanssa jo pari kolme viikkoa sitten kävelemässä Jätemäen huipulle ja kunnon hengästyminen siitä tuli. Silloin päätin, että haluan hyvän kunnon ja vedin saman tyyppisen treenin kuin tänään noin puoltoista viikkoa sitten. Tavoitteeksi laitoin, että porrastreenit vois vetää n. kerran viikossa varsinkin, kun mun äiti asuu ihan siinä lähellä !


Aloitan porrastreenin hieman lämppäämällä ja kävelemällä ensin reippaasti portaat ylös asti. Kun olen päässyt takaisin alas, teen venytykset, n. 20s per lihas. Mulla on järjestyksenä jaloissa ollut takareisi, sisäreisi, pakara, etureisi ja lonkankoukistaja


Lihakset on hyvä lämmitellä ennen treeniä, että välttyy haavereilta ja saa suurimman hyödyn irti treeneistä. Oon yrittänyt koko ajan enemmän panostaa siihen, että lämmittelen lihakset hyvin ja pitäisi myös kiinnittää lihashuoltoon treenin jälkeen eli pidemmät ainakin minuutin venytykset.


Oon ollut todella motivoitunut viime aikoina ja asiaa on erityisesti auttanut toi mun muru, joka tsemppaa ja jeesaa mua hirveesti ! Hyena kuvioiden aikana mun treenaaminen oli huonoa ja stressi pahensi asiaa hirmuisesti. Nyt olen kuukaudessa huomannut suuren huojennuksen ja parannuksen hyvinvoinnissani ja mulla on alkanut jopa tuloksia näkymään pikkuhiljaa ! :) 


Sitten itse treeniin.

Aloitin tekemällä kyykkyhyppyjä niin syvältä kuin lähti ja loikin joka toisen portaan. Kiinnitin huomiota tempoon ja siihen, että pyrkisi puristamaan pakaroita enemmän ponnistuksessa. Reippaasti ja huolellisesti.

3x20 toistoa


Seuraavaksi tein askelkyykyt. Paino kantapäällä ja itse joudun kiinnittämään huomiota varsinkin polviin, etteivät ne väänny sisäänpäin vaan menevät suorassa linjassa jalkaterän kanssa.

3x15 toistoa per jalka
1x maximi eli niin pitkälle kuin menee


"Kvaak kvaak", en tiedä onko oikeasti liikkeen nimi, mutta bongasin sen netistä. :D Tässä liikkeessä pysytään koko ajan matalalla kyykyssä. Hitto, mikä polte tästä tulee etureisiin, huhhuh !

3x20 per jalka

Lisäksi loppuun hölkkäsin noi portaat ylös reippaalla tahdilla ja pääsin tällä kertaa huipulle (viimeksi jäi ehkä n. 10-15m) !!! Olin ihan sairaan ylpeä itsestäni, sillä en luovuttanut ! Puolivälissä poltteli jo ja lähestyessä edellistä rajapyykkiä, itku nousi kurkkuun ja happi alkoi olla lopussa. Pinnisteöin loppuum asti ja sit se itku varmaan olikin sitä ylpeyttä itsestä ! :D Huhhuh. Kyl sitä vaa kerrasta jo edistyy ! :) Hoin itselleni mm. älä luovuta, kyl sä jaksat, älä oo luovuttaja, kyl sä pystyt. Lisäksi motia toi eräs nainen, joka tuli vastaan ja tsemppasi. 

Treenini näkyy varmaan vielä tästä hetkestä n. 18h snäpissäni -> cheyennecj, joten kaikki kiinnostuneet pikasesti tsekkaamaan mun demonstraatiot. :*

Ihanaa viikkoa kaikille <3

xx CC

11 kommenttia :

  1. Hyvä hyvä, keväällä pitkän tylsän talven jälkeen salitreenin korvaaminen ulkoilmassa koikkelehtimalla on motivaation tuoja. Vaihtelu virkistää.
    Tsemppiä seuraavaan treeniin, kiCC kiCC ;)

    VastaaPoista
  2. kantsii salee ostaa paremmat lenkkeily/ulkoilukengät ettei käy hassusti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu ! Tällä reissulla vaan ei sattunut olemaan parempia kenkiä mukana :o

      Poista
  3. Vinkki: ennen välimerkkiä (esim. huuto- tai kysymysmerkkiä) ei tule välilyöntiä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän ! Blogissa ja kaikessa muussa epävirallisessa viestittelyssä on vain jäänyt tavaksi jättää tuo väli.. :)

      Poista
  4. kahden kaljalavan kanssa kävelevä mimmi ois huomattavasti kuumempi. :)

    VastaaPoista
  5. Ulkotreenit on kyl mahtavia, tulee nii hyvä fiilis jälkeenpäin! Itelläkin hyvä lisä kuntosalin ohella:-) -A

    VastaaPoista
  6. miksi pitää haukkua kaikki sun exät?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En haukkunut, sanoin miten asiat on. Ärsyttävää lukea kaikenmaailman höpöttelyä herran suusta muhun liittyen.

      Poista
  7. Onko sulla tarkoitus hankkia silikonit? Miksi? :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun olis jossain kohtaa tarkotus kohottaa rintoja. Kohotuksessa taas rinta pienenee, joten sitä "kompensoidaan" silikonilla. Koko ei sinänsä muutu..:)

      Poista

Jätä alle kommenttisi, niin vastaan mahdollisimman pian, kiitos ! :)

Please leave your comment below and I will answer asap, thanks ! :*