maanantai 13. maaliskuuta 2017

"Tää nyt oli vaan mun mielipide"

Olen pyöritellyt mielessäni aihetta mielipiteistä jo tovin aikaa, mutta en ole oikein osannut pukea ajatuksiani sanoiksi. Aihe kutkuttelee minua, sillä olen alkanut pohtia omaa bloggaamistani ja koen, että minun on työnnyttävä ja haluankin työntyä mukavuusalueeltani kehittyäkseni ja saadakseni enemmän irti tästä bloggailusta itselleni. Olisihan se hienoa pystyä ilmaisemaan rohkeasti mielipiteitään ja se tietyllä tapaa kutkutteleekin vatsanpohjassa.

Olen huomannut itsessäni viime aikoina paljon kasvua ja olen välillä itsekin hämmentynyt siitä, miten vahvaksi ihmiseksi olen kasvanut. Mielipiteen ilmaiseminen tältä tytöltä ei olisi tullut kuuloonkaan nuorempana taikka vielä muutamia vuosia sitten. Itsevarmuus ja itseluottamus ovat puuttuneet täysin. Olen ollut hyvin vietävissä mielipiteiden suhteen enkä ole uskaltanut seistä mielipiteideni takana saati tuoda niitä juurikaan edes esille. Väitteleminen ei olisi tullut kuuloonkaan. 

Nykyään on jopa ihan kivaa ilmaista mielipiteitään, herättää ajatuksia sekä keskustelua. On kiva aina silloin tällöin väitelläkin, sillä se pakottaa miettimään omaa kantaa, perustelemaan niitä kantojaan ja näin ollen auttaa kehittymään ja tarpeen vaatiessa hankkimaan lisää tietoa. Kuitenkin mietityttää, miksi omien mielipiteiden ilmaiseminen on välillä niin vaikeaa.

Ensimmäinen syy, joka minulla tulee mieleen on yksinkertaisesti se, että pelätään muiden reaktiota. On selkeää, että on tulenarkoja asioita, joihin kantaa ottamalla on altis tulla kivitetyksi, ainakin täällä internetin ihmeellisessä maailmassa. Vähempikin saattaa tuoda negatiivisen palautteen tulvan, mikäli onnistut suututtamaan "oikeat" ihmiset. Moni ei varmasti kestäisi sitä tai osaisi kääntää sitä voitoksi. Ihmisten huuteleminen ja kivittäminen on oikeastaan aika pelottavaa, sillä jos sanot jotain väärin tai sinut ymmärretään väärin, saatat saada ikävän leiman otsaasi eivätkä ihmiset hevillä unohda näitä negatiivisia asioita.

Välillä oikeastaan tuntuu, että ihmiset ovat unohtaneet, mitä mielipide tarkoittaa. Haukkuminen verhotaan mielipiteeksi. Argumentointi on ala-aste tasoa, eivätkä ihmiset osaa perustella kantojaan. Minusta yksi hauska esimerkki on, kun eräs Neiti X, päätti kommentoida erääseen Iltalehden artikkeliin Facebookissa, että "Kyllä kertoo näiden neitokaisten äö:stä kommentit." Äärimmäisen harvoin kommentoin mihinkään, mutta tällä kertaa päätin laittaa X:lle takaisin hieman naureskellen, että kommentithan sen äo:n kertoo. Sieltähän sitä pientä paskamyrskyä alkoi pukkaamaan, kun kommentoin vielä, että voidaanhan me ihan oikeaan äo-testiin mennä. Neiti X vastasi "Minulla ei ole tarvetta todistella älykkyyttäni, tämä oli vain mielipiteeni". Tällä "mielipiteellä" ei silti ole mitään tekemistä sen äo:n kanssa tai kerro siitä mitään. Silti raukat siinä naureskelivat. Surullista.  

Välillä menee kyllä pata jumiin ihmisten "mielipiteiden" kanssa. Olisi hienoa, jos aikuiset ihmiset kykenisivät käymään aikuisten lailla keskustelua eivätkä vaan räkisi sanoja suusta ulos. Myös se, että olisi tietoa, mistä puhuu sekä pystyisi vielä tarpeen vaatiessa perustelemaan näkemyksensä. Negatiivisenkin mielipiteen tai erimielisyyden voi ilmaista haukkumatta toista ja ns. nätisti.

Anyway, se mitä yritän tässä varmaankin sanoa on se, että jatkossa haluan ja yritän ehkä tuoda mielipiteitäni enemmän esille sekä kritisoin hieman näitä huutelijoita. Voi huudella niin paljon kuin sielu sietää, mutta enemmän se huutelijasta kuitenkin kertoo eikä minnuu pysäytä. Youtube-kanavallanikin kiinnostaisi tehdä enempi storytime-tyyppisiä videoita ja ideoita mulla onkin iso kasa.

Eipä muuta kuin ihanaa viikkoa kaikille! 

xx CC




Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Jätä alle kommenttisi, niin vastaan mahdollisimman pian, kiitos ! :)

Please leave your comment below and I will answer asap, thanks ! :*